Sterk elsykkel med midtmotor som ble kåret til beste unisex/damemodell blant 25 andre testede elsykler i Aftonbladets store elsykkeltest – nå med oppdatert design!
Med ni gir og en svært effektiv sentermontert motor er Evobike SPORT-9 Mid-Drive perfekt som pendlersykkel.
Design
Evobike SPORT-9 Mid-Drive er en sporty elsykkel av trekking-modell, . I det oppdaterte designet er litiumbatteriet integrert i rammen, noe som gir en stabil og dynamisk følelse kombinert med et moderne og stilig design.
2023-år modellen har et oppdatert OLED-display som er enda mindre og smidigere, uten at informasjonen den viser blir påvirket. Den smelter elegant inn i styret og risikoen for støtskader er dermed minimal. Dessuten blir det mer plass til å feste sykkelkurver og liknende på styret.
Ytelse og bruk
Kjørestillingen kan endres fra en sporty posisjon til mer oppreist takket være styrestammen, som kan justeres både i høyde og vinkel. På styret er det også en flott bakgrunnsbelyst OLED-skjerm som du bruker til å stille inn hvor mye motoren skal hjelpe i fem nivåer. Her vises også informasjon om batteriets status, hastighet, snitthastighet, makshastighet og distansemåler. Via OLED-displayet kan du også regulere sykkelens belysning foran og bak.
Evobike SPORT-9 Mid-Drive har et girsystem med ni girposisjoner fra kjente Shimano og har et utvendig girsystem, som gir lav rullemotstand og et bredt girområde. Som på alle endre utenpålignende girsystem skifter man gir mens man tråkker. Bremsesystemet består av effektive skivebremser på både for- og bakhjulet. Dette gir god bremsekraft ved alle nivåer.
Rekkevidde
Rekkevidden for sykler er alltid vanskelig å definere, da det avhenger av mange ulike faktorer, spesielt hvor mye du hjelper til med å tråkke og hvilket assistansenivå du har valgt. For å gi et omtrentlig bilde, oppgir vi vanligvis rekkevidden til ca 45-75 km for det lille batteriet eller 55-85 km for det store batteriet per lading.
Motor og batteri
Evobike SPORT-9 Mid-Drive er utstyrt med en effektiv mittmotor fra kvalitetsmerket Ananda. Motoren har en effekt på 250 W og starter automatisk når du tråkker.
Litiumbatteriet har en kapasitet på 432 Wh eller 504 Wh. Det går helt fint å lade batteriet montert på sykkelen, men alternativt kan det tas av for lading et annet sted. Sport-9 Mid-Drive kommer nå med en enda kraftigere 3A-lader, som gjør at batteriet lader opptil 50 % raskere enn før.