Når er det på tide for elsykkelens første service?
Når du får levert sykkelen din er det det som vanligvis kalles fabrikksett. Derfor anbefaler vi førstegangsservice på elsykkelen din ca en til tre måneder etter at du har mottatt den – sykkelen må derfor sykles med en periode. Her er noen vanlige ting du må gjøre ved første service. Føler du deg utrygg bør du levere elsykkelen din til et sykkelverksted for å få hjelp, da det er viktig både for sykkelfølelsen og sykkelens funksjonalitet at service utføres riktig. Evobikes produktmanual viser deg hvordan du utfører flere servicetrinn hvis du vil prøve selv. Et tips er også å søke på nettet hvor det finnes flere gode instruksjonsvideoer om sykkelservice.
Girsystemet
Kanskje kjedet rasler eller hakker når du prøver å skifte gir? Når du har brukt sykkelen en stund er det normalt at girkabelen strekker seg litt. Det merker du da girene ikke havner i riktig posisjon. Dette må finjusteres på alle sykler uavhengig av girsystem. For sykler med navgir er det faktisk ganske enkelt å justere girvaieren! Har du elsykkel med s.k. overflatemonterte girsystemer, kan det hende at endeposisjonene til girdriveren også må finjusteres.
Bremsesystem
Mange av elsyklene fra Evobike har såkalte hydraulisk skivebremsesystem, basert på oljetrykk. Disse er veldig takknemlige fra et servicesynspunkt fordi det ikke er noen ledning som strekker seg. Det kan imidlertid hende du må finjustere posisjonen til bremsekaliperen hvis du føler at bremsen hele tiden er mot bremseskiven.Har du en elsykkel med standard mekanisk brems, må bremsekabelen finjusteres/strammes etter at den er strukket. For bremser som mottar sykkelens felg, må du av og til sjekke at hele bremseklossen mottar felgen, da dette endres ettersom bremseklossene slites ned. Ikke vent for lenge med å bytte ut denne typen bremseklosser!
Kjede og smøring
På elsykler med navgir skifter ikke kjedet posisjon når du girer. Mange av disse syklene har også såkalte fotbrems. Et vanlig fenomen på disse er at kjedet blir litt slakk etter en tids bruk. Denne justeres ved å flytte litt på bakhjulet.Smøring er viktig for å øke levetiden til sykkelkjedet. Hvis det er smuss på kjedet, start alltid med å rengjøre det. Smuss og støv fungerer ellers som sandpapir på kjedet og slites ekstra raskt ned. Når kjedet er rent, drypp på sykkelolje. Tørk av det overflødige med en klut slik at det ikke spruter og blir klissete når du sykler.
Hjul og eiker
Når hjulene belastes under bruk "sitter" eikerniplene i felgen. De skjærer liksom litt inn i felgen. Dette gjør eiken litt slakere enn den var fra begynnelsen. Et sykkelhjul har mange eiker, vanligvis 32, og det er normalt at de blir litt ujevnt strammet når hjulet kjøres inn. Resultatet er at felgen treffer litt sidelengs, at hjulet blir "skjevt". Det er veldig viktig å være observant på dette fordi et skjevt hjul blir enda mer skjevt om du fortsetter å sykle videre! Til syvende og sist er det kanskje ikke mulig å spare, med resultatet av et kostbart og unødvendig hjulskifte. Ved en første sykkelservice er det derfor viktig å sjekke ekespenningen.
Skruer og muttere
Akkurat som du ettertrekker hjulboltene på bilen etter hjulskifte, må skruer, muttere, pedaler og krankarmer kontrolleres på en (el)sykkel etter en tids bruk. Ofte sitter det meste som det skal, men noen ganger kan det hende at noe må strammes litt hardere. Her er det viktig å ikke bare se på detaljene du har festet selv, men også fabrikkmonterte skruer som hører til skjermer, pakkeholdere m.m.
Styrelager
Styrelageret på en sykkel må være skikkelig strammet. Et løst styrelager får forgaffelen til å løsne. Hold forbremsen og vipp elsykkelen frem og tilbake, slik at du vet om du trenger å stramme styrelageret. Men ikke stram for hardt! For stramt styrelager gjør det tregt å styre. Stram til litt om gangen til du har funnet en god posisjon.
Oppsummering
Som du kan se er det noen trinn å gå gjennom på en sykkelservice! Noen ganger kan det hende at noen av disse punktene ikke krever noen handling ved førstegangsservice, men det er viktig at de sjekkes. Det er som sagt av største betydning at alt blir gjennomgått riktig både for at du skal ha en velfungerende elsykkel og for å øke levetiden på elsykkelen. Er du usikker på hvordan du skal utføre en sykkelservice, er det derfor en god investering å henvende seg til en fagmann for å få hjelp – det koster som regel ikke mange hundre!